Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τα πεταμένα, τα άσχημα, τα παραπονεμένα φρούτα και λαχανικά

Είναι αλήθεια ότι όταν στεκόμαστε μπροστά από έναν πάγκο με φρούτα ή λαχανικά, συνήθως επιλέγουμε τα πιο σμιλευμένα και «καλοφτιαγμένα». Τι είναι όμως αυτό που μας οδηγεί σε αυτή την επιλογή; Μα φυσικά, το αισθητικό κριτήριο και η "εικόνα", καθώς καμία έρευνα δεν έχει αποδείξει ότι το σχήμα και η όψη επηρεάζει τη γεύση και τα θρεπτικά συστατικά ενός φρούτου και λαχανικού.  

Ωστόσο, η φαινομενικά αθώα διαλογή φρούτων και λαχανικών από εμάς, μπορεί να έχει ολέθρια αποτελέσματα τόσο στο περιβάλλον όσο και στην τσέπη μας: 20 έως 40% της παγκόσμιας παραγωγής φρούτων και λαχανικών καταλήγει στα σκουπίδια, αφού δεν πληροί τα «εμφανισιακά» κριτήρια των καταναλωτών και της αγοράς.

Αυτή η διαλογή δεν περιορίζεται στο επίπεδο του καταναλωτή, αλλά ξεκινάει από τον παραγωγό, συνεχίζεται στον προμηθευτή και τέλος στον πωλητή που επιλέγει να θέσει προς πώληση μόνο τα πιο εμφανίσιμα "επειδή αυτά θέλει ο κόσμος". Τα αποτελέσματα αυτής της πρακτικής είναι καταστροφικά. Ξοδεύονται μεγάλες ποσότητες νερού, ενέργειας, καυσίμων για τρόφιμα τα οποία δεν θα προσφερθούν ποτέ για κατανάλωση, ενώ την ίδια στιγμή άνθρωποι τόσο στη χώρα μας όσο και παγκοσμίως δεν έχουν πρόσβαση σε βασικά τρόφιμα. Δεδομένου ότι στη φύση κανένα λαχανικό ή φρούτο δεν είναι απολύτως ίδιο με τα υπόλοιπα του είδους του αλλά έχει διαφοροποιήσεις σε χρώμα, σχήμα, μέγεθος, είναι άδικο, κοινωνικά ανήθικο και περιβαλλοντικά καταστροφικό να αποκλείουμε αυτά που θεωρούμε άσχημα και «στραβά».


Για αυτό τον λόγο, ήρθε η ώρα να αλλάξουμε συνήθειες και να πούμε του στραβού το δίκιο! Πώς; Επιλέγοντας και το «στραβό καρότο» αλλά και την «άσχημη πατάτα», λαχανικά τα οποία παραγκωνίζονται και πετιούνται μόνο και μόνο επειδή δεν είναι αρκετά όμορφα, αλλά χωρίς να υπολείπονται σε τίποτα σχετικά με τη νοστιμιά ή τα θρεπτικά συστατικά. Σκεφτείτε μόνο πόσες εναλλακτικές έχουμε: μπορούν να γίνουν ωραιότατες σάλτσες ή να ψιλοκοπούν και να συνοδεύσουν ένα κυρίως πιάτο χωρίς τίποτα να θυμίζει την «πρότερη ασχήμια» τους.

Παράλληλα, ποικίλες είναι οι προσπάθειες και οι δράσεις ευαισθητοποίησης των ανθρώπων γύρω από το θέμα των άσχημων λαχανικών και φρούτων, όπως μείωση των τιμών αλλά και κανονική τους πώληση σε σούπερ-μάρκετ με σκοπό να γίνουν πιο προσιτά σε τιμές αλλά και να βοηθήσουν στην αλλαγή της καταναλωτικής νοοτροπίας. Ταυτόχρονα, η δωρεά τους σε κοινωνικά παντοπωλεία, χώρους φιλοξενίας ή ακόμα και σε φιλοζωικές οργανώσεις θα αποτελούσε μια καλή επιλογή, ώστε να επωφεληθούν και αυτοί που έχουν ανάγκη, αλλά και να τα «στραβά λαχανικά» να ολοκληρώσουν τον σκοπό τους, δηλαδή να καταναλωθούν και να προσφέρουν γευστική ευχαρίστηση σε όποιον τα καταναλώσει.

Λοιπόν; Θα δικαιώσουμε τα άσχημα πλην θρεπτικότατα και νοστιμότατα φρούτα και λαχανικά;

 

Photo credits: Γιώργος Δρακόπουλος