Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το 7ο Νηπιαγωγείο Παλλήνης αποτέλεσε την τέταρτη έκπληξη του φετινού εκπαιδευτικού προγράμματος της Καλύτερης Ζωής. Οι μικροί μαθητές του Νηπιαγωγείου, ως άλλα "μικρά σποράκια" έδωσαν το δικό τους πράσινο μήνυμα μέσα από παιχνίδι, δημιουργία και συλλογικότητα. Λίγο πριν δώσουμε στο σχολείο τον τιμητικό έπαινο με το Χάλκινο Πάντα, συζητήσαμε με την κ. Ειρήνη Ραϊσάκη, την υπεύθυνη εκπαιδευτικό για την υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων του σχολείου. Τα λόγια της περιέγραψαν με ενθουσιασμό, αισιοδοξία και μεράκι όλα όσα πραγματοποιήθηκαν μέσα στη χρονιά. Ευχόμαστε σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς να συνεχίσουν να μας ταξιδεύουν με τις δράσεις τους και να "δημιουργούν ανησυχίες"!
 
Γιατί δηλώσατε συμμετοχή στην Καλύτερη Ζωή;
Ως υπεύθυνη υλοποίησης των δύο καινοτόμων προγραμμάτων στο σχολείο μας ήμουν ήδη μέλος της Καλύτερης Ζωής. Επιπλέον είχαμε ήδη ολοκληρώσει κάποιες δράσεις (φύτεμα σπόρων και μυριστικών στον κήπο μας, κομποστοποίηση, ανακύκλωση μείωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών, έχουμε φτιάξει και παίζουμε δικό μας παιχνίδι θησαυρού με χρώματα στον κήπο μας) και μας άρεσε η ιδέα του να «ταξιδέψουμε», όλες αυτές τις δράσεις και ιδέες σε ανθρώπους που είχαν τις ίδιες ανησυχίες με μας και γιατί όχι να δημιουργήσουμε… ανησυχίες! Τέλος, αντλήσαμε καινούριες ιδέες για επιπλέον δράσεις (φύτεψέ το και χάρισέ το στην πόλη σου, όχι στην πλαστική σακούλα –μπουκάλι κ.α) που μας ενθουσίασαν.  
 
Ποια ήταν η ανταπόκριση των παιδιών όταν τους ανακοινώσατε ότι θέλετε να συμμετέχετε στο πρόγραμμα;
Με την ίδια φιλοσοφία το ανακοινώσαμε και στα παιδιά και στους γονείς. Στα παιδιά άρεσαν τόσο πολύ οι δραστηριότητες μεταμόρφωσης του χαρτιού, η ανακύκλωση και το παιχνίδι με το γαιοσκώληκα (κομποστοποίηση), που καθ’όλη την πορεία των δραστηριοτήτων ήταν ενθουσιασμένα. Κατά συνέπεια υποστήριξαν πολύ τη σκέψη να μοιραστούμε τη χαρά του παιχνιδιού και της δημιουργίας μας, καθώς, όπως είπαν «θα μάθαιναν τρόπους και σε άλλα παιδιά να προσέχουν το περιβάλλον και να χαίρονται με τις ιδέες τους και τα παιχνίδια τους»…
 
Ποια δράση ξεχωρίσατε και γιατί;
Όλες οι δράσεις είχαν ιδιαίτερη σημασία και αξία για τα παιδιά. Εκείνες που τα ενθουσίασαν περισσότερο ήταν αυτές που σχετίζονταν περισσότερο με την επαφή με τη φύση, η οποία μας βοηθάει πολύ εκεί που στεγάζεται το νηπιαγωγείο μας  (φύτεμα κήπου, το ταξίδι του σπόρου, οι γαιοσκώληκες του κήπου μας) αλλά και δημιουργικές δραστηριότητες επαναχρησιμοποίησης άχρηστων υλικών μέσα από κατασκευές μεταμόρφωσής τους. Τα παιδιά ωστόσο, ψήφισαν ως πιο διασκεδαστική δράση το παιχνίδι που έφτιαξαν με το γαιοσκώληκα (κομποστοποίηση).
 
Περιγράψτε κάτι μικρό κι ευτράπελο που αποτυπώθηκε στη μνήμη σας καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης των δράσεων
Ήταν τόσος ο όγκος άχρηστων αντικειμένων που ήρθε από το σπίτι και τις οικογένειες των παιδιών που, κάποια στιγμή στα μέσα της χρονιάς, δεν είχαμε πού να τα τοποθετήσουμε. Είχαν φρακάρει οι αποθήκες, είχαν δημιουργηθεί βουνά από ρολά υγείας, παλιά ντενεκεδάκια, άχρηστα μπουκάλια και βαζάκια, εφημερίδες και περιοδικά.Το νηπιαγωγείο ήταν εργαστήρι που δούλευε διαρκώς, νιώσαμε ως εργαστήριο μεταμόρφωσης πραγμάτων. Χαρακτηριστική ήταν η χιουμοριστική ατάκα μίας μητέρας: «τώρα που η εταιρία (Ζ) έβγαλε βιοδιασπώμενο ρολό υγείας, πάνε οι κατασκευές…».
 
Ποια η ανταπόκριση των γονιών στις πράξεις σας;
Οι γονείς όπως και σε κάθε έναρξη νέας χρονιάς, ενημερώθηκαν ηλεκτρονικά για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα και το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, που θα υλοποιούσαμε και για όλες τις προεκτάσεις τους. Οι «παλιοί» μας γονείς είχαν συνηθίσει στην ιδέα να μας προμηθεύουν  άχρηστα υλικά, οι νέοι μπήκαν εύκολα και γρήγορα στο παιχνίδι. Η υποστήριξή τους ήταν απίστευτη. Χωρίς τη βοήθειά τους δεν θα υλοποιούσαμε πολλές δράσεις. Σε όλα τα καλέσματά μας ανταποκρίθηκαν με θέρμη. Έστελναν διαρκώς παλιά άχρηστα υλικά, μάζευαν από το δρόμο παλιά πράγματα και μας τα έφερναν. Συμμετείχαν όλοι στην κομποστοποίηση μέχρι και σήμερα και διάβαζαν συνεχώς τα «κατορθώματά» μας στην ιστοσελίδα σας! Επίσης μας έστελναν κατασκευές που είχαν φτιάξει στο σπίτι μαζί με τα παιδιά τους από άχρηστα αντικείμενα. Είχαμε μια μοναδική επικοινωνία και συνεργασία και τους ευχαριστούμε γι’ αυτό.
 
Έχετε κάνει τόσα. Τι σχέδια έχετε για του χρόνου;
Το νηπιαγωγείο μας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο ενδεχόμενης μετακίνησης, λόγω μεγάλης επικινδυνότητας από το μη διευθετημένο όμορο ρέμα (μέγα Ρέμα Ραφήνας). Έχει υποστεί δύο πλημμυρικά επεισόδια τα τελευταία δύο χρόνια. Δυστυχώς  όλοι οι υπεύθυνοι παράγοντες, παρά τις εκκλήσεις και των δύο σχολικών μονάδων και του Συλλόγου Γονέων δεν ανταποκρίνονται σε κανένα πρόγραμμα για σχεδιασμό, μελέτη και διευθέτησή του, ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος, ενώ αυτή τη στιγμή έχει παρέμβει και ο εισαγγελέας. 
 
Η υλοποίηση των περιβαλλοντικών προγραμμάτων και κυρίως ο σχεδιασμός της υπαίθριας βιβλιοθήκης, σε ένα χώρο μοναδικού φυσικού κάλους, έξω από τον αστικό ιστό, είχε και έναν επιπλέον στόχο. Να αποδείξουμε την αξία και το ρόλο που διαδραματίζει η επαφή και η μάθηση δίπλα στο φυσικό περιβάλλον, στη υιοθέτηση περιβαλλοντικών δεξιοτήτων και διαμόρφωση υγιών, χαρούμενων και ισορροπημένων πολιτών στην κοινωνία μας. Το Χάλκινο Πάντα, το βραβείο που κερδίσαμε, για τις περιβαλλοντικές μας δράσεις, δικαίωσε εμάς και τους γονείς μας! Είμαστε σε αναμονή εξελίξεων. Όμως υποσχόμαστε ότι θα προσπαθήσουμε να επανακάμψουμε δυναμικά για να συνεχίζουμε, απ’ όπου κι αν βρεθούμε να μειώνουμε το οικολογικό αποτύπωμά μας στη Γη.
 
Σας ευχαριστούμε για την υποστήριξη των ιδεών μας, σας ευχαριστούμε που μας εμπνεύσατε, που μας δώσατε κίνητρα, που μας βοηθήσατε να γίνουμε καλύτεροι…Καλή συνέχεια στο έργο σας.
 
 
Σχόλια: 

"θα μάθουμε τρόπους και σε άλλα παιδιά να προσέχουν το περιβάλλον και να χαίρονται με τις ιδέες και τα παιχνίδια μας"

"Η υποστήριξή των γονιών ήταν απίστευτη. Χωρίς τη βοήθειά τους δεν θα υλοποιούσαμε πολλές δράσεις. Σε όλα τα καλέσματά μας ανταποκρίθηκαν με θέρμη."