Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δημοτικό Σχολείο Φιλοθέης: μια φωλιά για τα πουλιά
Δημοτικό Σχολείο Φιλοθέης: μια φωλιά για τα πουλιά

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Φιλοθέης συμμετέχουν στο παγκόσμιο δίκτυο των Οικολογικών Σχολείων. Έτσι την προηγούμενη σχολική χρονιά σχεδίασαν και υλοποίησαν δράσεις που στοχεύουν στη  βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής ζωής στο χώρο του σχολείου, τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση, τη δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου και τη φροντίδα της άγριας ζωής στην αυλή του σχολείου.

Οι μαθητές ξεκίνησαν το πρόγραμμα κομποστοποίησης στο σχολείο. Οι στόχοι τους ήταν να ωφελήσουν το περιβάλλον μειώνοντας τον όγκο των σκουπιδιών που παράγουν, να εξοικονομήσουν ενέργεια και να βελτιώσουν το σχολικό κήπο και τα φυτά του αυξάνοντας το πράσινο στην αυλή του σχολείου. Αφού λοιπόν συζήτησαν μέσα στις τάξεις για την κομποστοποίηση, ενημέρωσαν τους συμμαθητές και τους γονείς τους μοιράζοντας έντυπο υλικό που δημιούργησαν οι ίδιοι, έφτιαξαν ενημερωτικές πινακίδες κια αφίσες, κατέγραψαν σε ομάδες τα απορρίμματα της τάξης και του σχολείου. Στη συνέχεια ανακάλυψαν κι οι ίδιοι τη χαρά της κομποστοποίησης: έριχναν στον κομποστοποιητή οργανικά υπολείμματα από το κολατσιό τους, τα φύλλα της αυλής και τα κλαδέματα του κήπου και κάθε εβδομάδα συμπλήρωναν με φυτικά υλικά που κουβαλούσαν σε ειδικά κουβαδάκια  κομποστοποίησης που αγοράστηκαν με πρωτοβουλία του συλλόγου γονέων. Το αποτέλεσμα; Την τρέχουσα σχολική χρονιά το κόμποστ είναι έτοιμο και θα εμπλουτίσουν με αυτό το σχολικό τους κήπο ενώ οι μαθητές ετοιμάζονται να δημιουργήσουν και τρίτο ανοιχτό κάδο κομποστοποίησης.

Οι μαθητές αποφάσισαν επίσης να πρασινίσουν και να ομορφύνουν την αυλή του σχολείου στήνωντας έναν μικρό σχολικό λαχανόκηπο. Εντόπισαν τους χώρους στους οποίους θα παρέμβουν, κατέγραψαν την υπάρχουσα κατάσταση των παρτεριών και του χώματος, ενημερώθηκαν από γεωπόνο της τοπικής κοινότητας για τα είδη που μπορούν να αναπτυχθούν στο περιβάλλον του σχολείου, προετοίμασαν το χώμα καθαρίζοντας το χώρο  από τις πετρούλες και τα ζιζάνια στις επιλεγμένες περιοχές παρέμβασης, ζήτησαν βοήθεια από την υπηρεσία πράσινου του Δήμου για καλύτερο φρεζάρισμα και διαμόρφωση του χώρου,  επέλεξαν τα κατάλληλα φυτά και βότανα και δημιούργησαν το δικό τους λαχανόκηπο. Επίσης πραγματοποίησαν στο χώρο του σχολείου μια συμβολική έκθεση λουλουδιών που την ονόμασαν: «Χρώματα και Αρώματα για να  ενημερώσουν τους συμμαθητές και τους γονείς τους για διαφορετικά είδη φυτών και λαχανικών και να τους ενθαρρύνουν να συμμετέχουν και αυτοί στη δημιουργία του σχολικού κήπου και στη βελτίωση της εμφάνισης των χώρων του σχολείου.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς οι μαθητές παρατήρησαν ότι η αυλή του σχολείου, μετά από κάθε διάλειμμα γίνεται ένας μικρός σκουπιδότοπος. Μετά από συζήτηση μέσα στην τάξη αποφάσισαν να γίνουν πολίτες της δράσης: εντόπισαν και φωτογράφισαν τους χώρους του σχολείου που αποτελούσαν εστίες συγκέντρωσης σκουπιδιών, συζήτησαν με τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους για τους τρόπους παρέμβασης, κατέγραψαν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του σχολείου και ανέλαβαν δράση. Δημιούργησαν ένα σύστημα διαλογής απορριμμάτων στις τάξεις και στην αυλή, μείωσαν τις φωτοτυπίες και χρησιμοποίησαν περισσότερο το τετράδιό τους, συγκέντρωναν τα χαρτιά και τις συσκευασίες σε ένα κουτί και τα έριχναν στον κάδο ανακύκλωσης στο τέλος της εβδομάδας, ομάδεςμαθητών αναλάμβαναν διαδοχικά την επιτήρηση των χώρων του σχολείου και την ενημέρωση των συμμαθητών τους για την ανακύκλωση και στο τέλος της χρονιάς συγκέντρωσαν ανακυκλώσιμα υλικά, πήραν χρώματα και πινέλα, δημιούργησαν όμορφες κατασκευές και τα παρουσίασαν  σε μια έκθεση στο χώρο του σχολείου.

Τέλος οι μαθητές με τη συνεργασία δασκάλων και γονέων-ειδικών επιστημόνων έκαναν την αυλή του σχολείου πιο φιλική στην άγρια ζωή. Ενημερώθηκαν και αναγνώρισαν τα βασικά είδη της περιοχής, παρατήρησαν τα πουλιά στην αυλή του σχολείου, τοποθέτησαν ταΐστρες στα δέντρα της αυλής και κατέγραφαν την κατανάλωση που παρατηρούσαν κια κατασκεύασαν χελιδονοφωλιές.

Σχόλια: 

"Αισθανθήκαμε όμορφα δουλεύοντας ομαδικά."

 

"Νιώσαμε τη χαρά της δημιουργίας"

"Ομορφαίνοντας το περιβάλλον ομορφαίνουμε τη ζωή μας."

"Δημιουργήσαμε έναν μικρό οικοκώδικα και δεσμευτήκαμε όλοι να αλλάξει η περιβαλλοντική μας συμπεριφορά.

"Καταλάβαμε πως μπορούμε να παίξουμε σπουδαίο ρόλο. Πως έχουμε τη δύναμη να σώσουμε τη Γη μας. Πως έχουμε τη δύναμη να αλλάξουμε τον κόσμο."

"Συνεργαστήκαμε και ομορφύναμε το σχολείο μας."

"Αναγνώρισαν πως η φροντίδα του περιβάλλοντος είναι μια καθημερινή συνήθεια. Συνειδητοποίησαν πως η καθαριότητα του σχολείου είναι πολύ σημαντική για την καθημερινή τους ζωή και τους αφορά προσωπικά. Προβληματίστηκαν πάνω σε συνήθειες, που έχουν αποκτήσει και είναι πολύ βλαβερές για τη φύση και το περιβάλλον."

Ειρήνη Σπυράτου, εκπαιδευτικός στο Δημοτικό Σχολείο Φιλοθέης