ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΟΛΗ
στη γειτονιά
Πράσινοι Χαρτογράφοι στο σχολείο
Ας γίνουμε το σχολείο που θα καταγράψει τους περισσότερους χώρους πρασίνου της γειτονιάς του! Εφόσον έχουμε tablet ή smartphone κατεβάζουμε την εφαρμογή Greenspaces για android ή iOS για να συμμετέχουμε κι εμείς στην καταγραφή χώρων πρασίνου. Εάν πάλι προτιμάμε να δουλέψουμε offline, τότε οργανώνουμε μια σειρά από εξορμήσεις στη γειτονιά και καταγράφουμε σε έναν χάρτη τους ελεύθερους χώρους πρασίνου (πάρκα, άλση, παιδικές χαρές, πλατείες κλπ).
Βήματα
Α. Επισκεπτόμαστε χώρους πρασίνου στην περιοχή μας, τους τοποθετούμε στον χάρτη και καταγράφουμε τα βασικά χαρακτηριστικά τους. Αν χρησιμοποιούμε tablet ή smartphone απλά συμπληρώνουμε τα απαιτούμενα πεδία της εφαρμογής Greenspaces. Αν κάνουμε την καταγραφή offline τότε σημειώνουμε τα σημεία σε χάρτη και συμπληρώνουμε την φόρμα καταγραφής.
Β. Είναι πιο εύκολο να δουλέψουμε σε ομάδες. Μπορούμε να αναλάβουμε από έναν χώρο κάθε ομάδα ή να επισκεφτούμε τον ίδιο χώρο, να τον αξιολογήσουμε ξεχωριστά και στη συνέχεια να βγάλουμε τον μέσο όρο. Κάθε ομάδα συνεδριάζει και σκέφτεται πριν αξιολογήσει τον χώρο. Φωτογραφίζει τους χώρους φροντίζοντας να τραβήξει μια τουλάχιστον χαρακτηριστική φωτογραφία (landscape). Μετράμε τις διαστάσεις τους και τους περιγράφουμε. Ό,τι δεν περιλαμβάνεται στη φόρμα καταγραφής μπορούμε να το προσθέσουμε ως σχόλιο.
Κάθε χώρος αξιολογείται ως προς τρία κριτήρια:
- Πράσινο (ποιότητα και ποσότητα πρασίνου)
- Καθαριότητα (πόσο καθαρός είναι ο χώρος)
- Υποδομές (υπάρχουν επαρκείς υποδομές και είναι σε καλή κατάσταση)
Βαθμολογούμε τους χώρους ως προς αυτούς τους τρεις παράγοντες με άριστα το 10. Αν δεν είμαστε σίγουροι για το πώς πρέπει να αξιολογήσουμε τους χώρους πρασίνου, συμβουλευόμαστε τα κριτήρια αξιολόγησης που συνοδεύουν την φόρμα καταγραφής. Σε περίπτωση που δουλευουμε offline στο τέλος της δράσης ένας εθελοντής μαθητής του οποιού οι γονεις διαθετουν smartphone αναλαμβάνει να επισκεφτει τους χώρους με τους γονεις του και να ανεβάσει στην εφαρμογή τα ευρήματα της τάξης. Προσοχή: κάθε χώρος μπορει να καταγραφει (δηλαδή να τοποθετηθει στον χάρτη και να δηλωθούν οι υποδομές του) μόνο μια φορά. Μπορούν όμως να τον αξιολογήσουν όσοι χρήστες το επιθυμούν.
Γ. Επιστρέφουμε στο σχολείο. Συζητάμε τα ευρήματά μας. Ποια ήταν τα δυνατά σημεία και ποια τα αδύνατα στους χώρους πρασίνου που εντοπίσαμε;
Δ. Συγκρίνουμε τις αξιολογήσεις μας. Ποιοι χώροι είναι αυτοί που μας άρεσαν περισσότερο και ποιοι λιγότερο; Συζητάμε και καταγράφουμε προτάσεις για βελτίωση της κατάστασης των χώρων πρασίνου.
Ε. Αναλαμβάνουμε δράση για τη βελτίωση των χώρων αυτών, εντοπίζουμε τους αρμόδιους για τη διαχείρισή τους, στέλνουμε τις προτάσεις μας, διατυπώνουμε αιτήματα, υιοθετούμε συμβολικά έναν χώρο, τον φροντίζουμε, τον χαιρόμαστε, τον χρησιμοποιούμε!
Αν έχουμε όρεξη για κάτι παραπάνω μπορούμε ακόμη να:
- Ανοίξουμε έναν χάρτη της περιοχής μας και να εντοπίσουμε τους χώρους πρασίνου. Οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν να κάνουν καταγραφές στον ελευθερο χρόνο τους με την οικογένεια τους. κάθε μαθητής αναλαμβάνει 1-2 χώρους πρασίνου από αυτούς που εντοπίσαμε στον χάρτη. Κατόπιν ακολουθούμε την ίδια διαδικασία συζήτησης με τα παιδιά. Τι τους άρεσε και τι όχι. Τι θα μπορούσε να γίνει για να βελτιωθούν οι χώροι που επισκέφθηκαν και κατέγραψαν τα παιδιά με τους γονείς;
- Την επόμενη φορά που προγραμματίζουμε εκδρομή, προτείνουμε στα παιδιά να επισκεφθούμε έναν χώρο πρασίνου από αυτούς που καταγράψαμε. Αφήνουμε τα παιδιά να επιλέξουν ποιον χώρο θέλουν και συζητάμε μαζί τους τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε εκεί.
ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΛΑΒΕΙ:
δεν έχουν αναλάβει σχολεία