Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Σίγουρα έχεις ακούσει για τις ουσίες που προστίθενται στα τρόφιμα και στα αναψυκτικά ώστε να εμποδίζουν την ανάπτυξη μικροοργανισμών και να βελτιώνουν την υφή, την εμφάνιση ή τη γεύση τους. Οι ουσίες είναι γνωστές σε πολλούς ως ουσίες «Ε»! Ξέρεις όμως ποιες είναι οι βασικές ιδιότητες  καθενός από αυτά; Η αποστολή σου για αυτή την εβδομάδα είναι να πάρεις "μία γεύση" ώστε να ξέρεις τι τρως.

Πόσα γνωρίζεις για τα πρόσθετα τροφίμων;

Σίγουρα έχεις ακούσει για τα "Ε", τις ουσίες δηλαδή που προστίθενται στα τρόφιμα και στα αναψυκτικά. Ξέρεις όμως ποιες είναι οι βασικές ιδιότητες του κάθε πρόσθετου;Πάρε "μία γεύση" εδώ, ώστε να ξέρεις τι τρως.
 
Αναρωτιέσαι με ποιους τρόπους συντηρούνται τα τρόφιμα πριν φτάσουν στο στομάχι μας; Συχνά, με τη χρήση πρόσθετων!
 
Σίγουρα έχεις ακούσει ότι είναι ουσίες που προστίθενται στα τρόφιμα και στα αναψυκτικά ώστε να εμποδίζουν την ανάπτυξη μικροοργανισμών κατά την προετοιμασία, την επεξεργασία, τη συσκευασία, τη μεταφορά αλλά και την αποθήκευσή τους. Βελτιώνουν την υφή, την εμφάνιση ή τη γεύση τροφίμων και αναψυκτικών, τα διατηρούν  φρέσκα για περισσότερο χρόνο και συμβάλλουν στην αποφυγή τροφικών δηλητηριάσεων. Αυτές οι ουσίες είναι γνωστές σε πολλούς ως ουσίες «Ε»! Ξέρεις όμως τι είναι τα «Ε» που βλέπουμε πάνω σε ετικέτες τροφίμων και ποιες είναι οι βασικές ιδιότητες τους;
 
Χρωστικές ουσίες (Ε 100-199) 
Προσθέτουν ή επαναφέρουν το χρώμα ενός τροφίμου που χάνεται κατά την επεξεργασία του. Τα συναντάμε κυρίως σε: γαριδάκια, αναψυκτικά, σοκολάτες, ζαχαρωτά, τυποποιημένα γλυκά,  καραμέλες, τσίχλες, μουστάρδα αλλά και σε διάφορα ποτά όπως λικέρ.
 
Συντηρητικές ουσίες (Ε 200-299) 
Με την προσθήκη τους αποφεύγεται η αλλοίωση του από μικροοργανισμούς και αυξάνεταιο χρόνος ζωής των τροφίμων. 
 
Αντιοξειδωτικές ουσίες (Ε 300-399) 
Κατανικάνε την οξείδωση των τροφίμων. Κοινώς, με τη συμβολή τους αποφεύγονται αλλοιώσεις στην οσμή και τη γεύση των τροφίμων και έτσι επιμηκύνεται ο χρόνος διατήρησής τους. 
 
Γαλακτωματοποιητές, πηκτικά μέσα και σταθεροποιητές (Ε 400-499)
Βοηθάνε στη δημιουργία ενός ομοιογενούς μίγματος όταν αποτελείται από δύο ή περισσότερα συστατικά που δεν σμίγουν εύκολα (π.χ.το λάδι και το νερό!) Η λίστα περιλαμβάνει σοκολάτες, αναψυκτικά, κρουασάν, παγωτά και άλλες λιχουδιές.
 
Ρυθμιστές οξύτητας (Ε 501-540)
Χρησιμοποιούνται κυρίως σε αναψυκτικά, σοκολάτες και σε κατεψυγμένα και αφυδατωμένα προϊόντα αυγών.
 
Ενισχυτικά και βελτιωτικά της γεύσης (Ε 620-640)
Όπως λέει και η ονομασία τους, ενισχύουν τη γεύση ή / και την οσμή του τροφίμου.Είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς σε «πρόχειρες» και γρήγορες τροφές όπως κονσέρβες,  σάλτσες, κατεψυγμένα γεύματα με κρέας, αρτύματα.
 
Γλυκαντικές ουσίες (Ε 950-970) 
Τα λεγόμενα υποκατάστατα ζάχαρης ή γλυκόζης. Τα βρίσκουμε σε αναψυκτικά, γλυκά,καραμέλες,τσίχλες αλλά και τρόφιμα με λίγες θερμίδες. Βοηθάνε στην αποφυγή της τερηδόνας και στην παραγωγή τροφίμων και αναψυκτικών με χαμηλές θερμίδες.
 
 
 
 
 
 
Εκπρόθεσμη
έληξε: 26-02-2014
Πάτα "θα το κάνω" για να αναλαβεις δράση

Συγχαρητήρια!

Ολοκλήρωσες τη δράση και κέρδισες

XXX ΠΟΝΤΟΥΣ

Συμπλήρωσε την εμπειρία σου και

ΘΕΛΩ! ΟΧΙ ΤΩΡΑ

 

Πάρε ‘μία γεύση’ από τα «Ε». Κατέβασε από εδώ έναν αναλυτικό οδηγό για τα πρόσθετα τροφίμων, κάνε τον κόπο να τον ξεφυλλίσεις και στη συνέχεια να τον αποθηκεύσεις στον υπολογιστή σου, ώστε να ξέρεις τι τρως αλλά και να αποφεύγεις τυχόν παρενέργειες (πιθανές αλλεργίες κ.α.). 
 
 
Αν έχεις παιδιά, μοιράσου τη λίστα με τον εκπαιδευτικό τους και εξήγησε στα παιδιά γιατί είναι καλό να αποφεύγουμε ορισμένα τρόφιμα.
 
Επίσης, διάβασε μία συνοπτική κατηγοριοποίηση των «Ε» στην ιστοσελίδα του Ε.Φ.Ε.Τ. (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων). Αν μάλιστα θέλεις περισσότερες πληροφορίες επί του συγκεκριμένου θέματος, θα βρείς υλικό στη σελίδα του British Nutrition Foundation (αγγλικό κείμενο). Αναλυτικές πληροφορίες για κάθε πρόσθετη ουσία μπορείς να βρεις στον εύχρηστο οδηγό που ετοίμασε το Υπουργείο Υγείας Κύπρου. 
 
33
ΜΕΛΗ

Τι κερδίζεις

50
έγκαιρα
10
εκπρόθεσμα
Έτσι θα ξέρεις τι τρως και θα κάνεις πολύ πιο συνειδητοποιημένες επιλογές τροφίμων για εσένα και την οικογένεια σου. Και φυσικά μην ξεχνάς ότι με το να προτιμάς όσο το δυνατόν περισσότερο φρέσκα προϊόντα επιλέγεις έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής!