ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
στη γειτονιά
Τα τρία R (Reduce, Reuse, Recycle) των απορριμμάτων στη γειτονιά
Τα απορρίμματα είναι το κατεξοχήν θέμα που επιβάλλει τη συνεργασία του Δήμου και των κατοίκων. Διεκδικούμε σωστή διαχείριση απορριμμάτων από τον Δήμο αλλά ταυτόχρονα κάνουμε εκστρατεία για αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών. Στοχεύουμε σε μια γειτονιά χωρίς πεταμένα στρώματα, παλιά έπιπλα και ογκώδη αντικείμενα στο δρόμο! Αν ακούγεται αυτονόητο, ας ρίξουμε μια ματιά στη γειτονιά μας! Το σχολείο μπορεί να πρωτοστατήσει στην προσπάθεια για μια γειτονιά χωρίς σκουπίδια. (βλ. αντίστοιχες δραστηριότητες στην ενότητα «Στο σχολείο» και «Στο σπίτι»)
Δοκιμάστε τις ιδέες:
Μαζί με τους υπεύθυνους του Δήμου μας, στον τομέα καθαριότητας, τους καταστηματάρχες και τους περίοικους οργανώνουμε έναν καθαρισμό της γειτονιάς. Φτιάχνουμε γλυπτά από τα «καθαρά» σκουπίδια, τα στολίζουμε σε μια πλατεία και γράφουμε μια ταμπέλα που να εξηγεί τα υλικά της «σύνθεσης». Μπορεί να βοηθήσουν καλλιτέχνες που μένουν στη γειτονιά. Δίνουμε τίτλο στη σύνθεση και υπογραμμίζουμε τη σημασία του έργου μας ως συμβόλου του πολιτισμού μας. Προσπαθούμε να αποσπάσουμε δεσμεύσεις από όλους (καταστηματάρχες, πολίτες, ΜΚΟ, ΟΤΑ, τις οικογένειες, τα σχολεία, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, την Εκκλησία, τα νοσοκομεία, και τους άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς της γειτονιάς) για μείωση του όγκου των απορριμμάτων που βγάζουν στον δρόμο, εντός και εκτός κάδων! (Η δεύτερη κατηγορία πρέπει να εξαφανιστεί!). Καθιερώνουμε τη δράση μια φορά το τρίμηνο και βλέπουμε αν έχει αρχίσει να αλλάζει η συμπεριφορά των περίοικων. Επιβραβεύουμε την προσπάθεια όλων αν βλέπουμε βελτίωση. Κηρύττουμε τη γειτονιά μας περιοχή με δυσανεξία στα σκουπίδια!
Διεκδικούμε από τον Δήμο να μας εξηγήσει πώς ακριβώς γίνεται η αποκομιδή των κοινών κάδων και των κάδων ανακύκλωσης και πού ακριβώς καταλήγουν τα σκουπίδια ώστε να απαντηθούν τυχόν απορίες των πολιτών.
Βεβαιωνόμαστε ότι είναι σαφής η διαδικασία απόρριψης ογκωδών αντικειμένων. Αν υπάρχει πρόβλεψη αποκομιδής τους από τον Δήμο, ζητάμε να μάθουμε ακριβώς τη διαδικασία και βεβαιωνόμαστε ότι όλοι στη γειτονιά την ξέρουν και την ακολουθούν. Το σχολείο μπορεί να γίνει πυρήνας και φορέας γνώσης και εκπαίδευσης όλης της γειτονιάς. Οργανώνουμε εσπερίδες ενημέρωσης και δράσης στο σχολείο ή την τοπική βιβλιοθήκη.
Καλλιεργούμε την ευγενή άμιλλα μεταξύ νοικοκυραίων. Αν σε μια αυλή ή ένα μπαλκόνι εμφανιστεί ένας κομποστοποιητής, σιγά σιγά θα «ξεφτυρώσουν» κι άλλοι αν το σχολείο, ως εκπαιδευτικό ίδρυμα, αναδείξει την προσπάθεια και τις καλές πρακτικές. Αν καλλιεργήσουμετην ευγενή άμιλλα.
Οργανώνουμε στο σχολείο εξετάσεις με χιούμορ! Οι μαθητές μπορούν να ρωτάνε τους μεγάλους και να τους θέτουν τεστ και διαγωνίσματα σχετικά με τα απορρίμματα στη γειτονιά. Οι μεγάλοι θα πρέπει να περάσουν την τάξη! Μια ομάδα μαθητών μπορεί να κάνει το «δημόσιο φροντιστήριο» όπου οι αδύναμοι μαθητές θα παραπέμπονται για ενισχυτική διδασκαλία! Φυσικά όλα αυτά με χιούμορ. Όλοι θα αυξήσουν τις γνώσεις τους για τις καλές πρακτικές για τα τρία R διασκεδάζοντας και γελώντας. Τα κοστούμια των «δασκάλων» φροντίζουμε να είναι από επαναχρησιμοποιημένα υλικά ή από δεύτερο χέρι. Οι «δάσκαλοι» μπορεί να έχουν ονόματα όπως κ. Ξεκοιλιασμένος Στρωματόπουλος, κ. Ξεπουπουλιασμένος Καναπές, κυρία Κακασκυλοπουφ κλπ!
Ζητάμε από το νοσοκομείο, Κέντρο Υγείας ή/και φαρμακείο της γειτονιάς να μας εξηγήσουν πώς διαχειρίζονται τα επικίνδυνα απόβλητα και απορρίμματα. Τι μπορούν να κάνουν οι πολίτες για να βοηθήσουν; Οργανώνουμε, σχολείο και φορείς υγείας, εκστρατείες ενημέρωσης για άριστες πρακτικές.
Καλή διασκέδαση και μην ξεχάσετε απαθανατίζουμε τις δράσεις μας με φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα, σκίτσα, δηλώσεις συμμετεχόντων, άρθρα και περιγραφές των μοναδικών στιγμών που θα ζήσουμε και τα ανεβάζουμε στην ιστοσελίδα της Καλύτερης Ζωής.
ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΛΑΒΕΙ:
δεν έχουν αναλάβει σχολεία